Przenosiny bloga

Witajcie! Z rozrzewnieniem żegnam MK Czytuje - jednak cały ten blog, wszystkie posty i komentarze odnajdziecie na mojej stronie
Zapraszam Was na nią serdecznie!

niedziela, 17 listopada 2013

Upadek Króla Artura - J.R.R. Tolkien

Upadek Króla Artura to poemat napisany staroangielskim metrum stworzony przez J.R.R. Tolkiena. Tolkien kochał legendy arturiańskie i spędził wiele czasu na ich analizie. Miały ona dla niego znaczenie symboliczne. Choćby wyciągnięcie Exkalibura, którego motyw mamy także we Władcy Pierścieni, kiedy to Frodo wyciąga z kawałka drewna Żądło. Tolkien przekształcił tę legendę nadając jej bardziej mroczny wyraz - pełen nieuchronnego losu i powagi w każdym zdaniu. W przepiękny sposób opisał zamorskie wyprawy Artura do pogańskich krain, ucieczkę Ginewry oraz jej miłość do udręczonego sytuacją Lancelota, sylwetkę Mordreda - zdradzieckiego bratanka i syna, a także wielką morską bitwę. Poemat niestety nie został skończony.
Poemat Upadek Króla Artura - to prawdziwy majstersztyk, który (jeśli lubicie poematy) jest czymś cudownym i niezwykle cennym. Wręcz magicznym. To co mi się nie podoba to to, iż nie zostałam poinformowana, że na 263 strony przypada tylko 83 poematu Tolkiena (z czego połowa tych stron to angielska wersja poematu) reszta to uzewnętrznienie, przemyślenia i rozważania jego syna Christophera Tolkiena. Dalsza część książki to bardziej praca naukowa, w której syn rozkłada utwór ojca na czynniki pierwsze. Pisze o poemacie w tradycji arturiańskiej, jego związku z Silmarillionem i o ewolucji tegoż poematu. Na końcu otrzymujemy jako dodatek wiersz staroangielski.
Całościowo książkę odbieram bardzo dobrze, ale nie jest ona tym czego się spodziewałam. Poemat Upadek Króla Artura zdecydowanie polecam przeczytać w obu językach - szczególnie fanom Tolkiena, jego twórczości i osobą lubiącym poematy w staroangielskim metrum. Co do reszty to już musimy lubić tego typu "opisy". Ja potraktowałam je jako ciekawostkę z Tolkienowskiego świata, o której dość sporo już wiedziałam.
A jak wy odbieracie tego typu zabiegi? Jak widzieliście tę książkę zanim ją Wam opisałam?

"Potem gniew opadł       i wściekłość ustała,
wahać się począł        i wyrzucać sobie,
że Stół Okrągły         rozłupał na poły.
           Żałował dumy,           przeklinał swą dzielność,
       która przyjaciół        zabić mu zwoliła." s.53


Tytuł: Upadek Króla Artura
Autor: J.R.R. Tolkien
Data i miejsce wydania: Warszawa 2013
Wydawnictwo: Prószyński i S-ka
Ilość Stron: 263
Seria: -



                             

Będzie mi bardzo miło jeśli zostawisz swój ślad lub/i zaczniesz obserwować MK Czytuje i MK Gotuje w Google lub na FB. Ponadto zapraszam Wszystkich do wzięcia udziału w Wyzwaniach na MK Czytuje: Czytamy Polecane Książki oraz Czytamy Norę Roberts. Konkursy na blogu znajdziesz tutajJeśli jesteś na mojej stronie pierwszy raz został namiary na swojego bloga. 
Pozdrawiam Ciepło Marta Kor - MK Czytuje

59 komentarzy:

ksiazkowka pisze...

Z Mistrzem czas ostatnio spędzałaś widzę. :)

Aga T pisze...

Tym razem się nie skuszę

prosperiusz pisze...

Piękne wydanie :-)

Basia z Czytelni pisze...

Tolkiena jeszcze nie ruszyłam, ale ruszę, tą także może kiedyś, chętnie.

Wiedźma pisze...

Szkoda, że tak mało Tolkiena w Tolkienie... Ale i tak przeczytam :) Bo to w końcu mistrz fantasy :) A obok tego obojętnie przejść nie umiem :)

Avrea pisze...

moze i ja sięgnę ..

Anna P. pisze...

Ja podziękuję :D

Kiti pisze...

Ja nie czytałam jeszcze nic Tolkiena i nie wiem, czy mam ochotę to zmieniać;)

Sebastian Kukla pisze...

Oglądałem ostatnio w Empiku :) Bardzo mnie ciekawi ta książka i na pewno sięgnę niebawem po nią :)

Oli. pisze...

To coś dla mojego narzeczonego :)

awiola pisze...

Cóż, ja niestety niewiele wiem o Tolkienowskim świecie, więc nie sądzę by to była lektura dla mnie.

tosia pisze...

Tolkien do mnie nie przemawia :)


naczytane.blog.pl

cyrysia pisze...

Tym razem nie czuje się na siłach, aby zmierzyć się z tematyką tej książki, dlatego spasuje.

Lukaszlucky pisze...

Tyle się nasłuchałem o Tolkienie, że przynajmniej mam już pewność, że książka raczej nie trafi w mój gust :) Paradoksalnie im więcej dobrego o nim słyszę tym mniej mam ochotę na lekturę :P

KulturkaMaialis pisze...

Miałam kupować na prezent, ale chyba to rozważę...

Edyta - Zapiski spod poduszki pisze...

Mnie ten zabieg nie przeszkadza i właściwie, po tym wszystkim, co już wiem o twórczości Tolkiena, to się nawet tego spodziewałam. Wszak za mną już kilka innych utworów Tolkiena wraz z omówieniem jego syna. Ja tam to lubię :D Dzięki temu mam możliwośc poznac bliżej tą twórczośc pisarza, która byc może gdyby nie jego syn, nigdy nie ujrzałaby światła dziennego?



Na 200% nie jest to lektura dla nie-fanów Tolkiena, bo moga się sromotnie rozczarowac, jeśli oczekują czegoś na kształt "Władcy Pierścieni"!

Ann RK pisze...

Może i majstersztyk, ale kompletnie nie z mojej bajki. ;)

DominikaAnna pisze...

Nieeeeee. Lubię Władcę Pierścieni, ale na to się nie pokuszę

mika pisze...

I ja tego jeszcze nie mam?! Jak to się stało, że mi to dzieło umknęło?! Aż mi wstyd...

kasjeusz pisze...

Kupiłam sobie kiedyś Beowulfa i tam było tak samo: długi wstęp i opracowanie. Mnie się to podoba, ale rozumiem, że ktoś, kto zobaczył książkę w księgarni i liczył na długą opowieść, może być zawiedziony. ;)
A legendy arturiańskie uwielbiam! Wspominałam ci już o Heather Dale - jej piosenki nawiązują do niektórych wydarzeń (i postaci), a czasem nawet je reinterpretują. Myślę, że by ci się spodobały. :)

Marta Kor - MK Czytuje i MK Go pisze...

spędzam nadal;P jeszcze 3 mi zostały;))

Marta Kor - MK Czytuje i MK Go pisze...

szkoda bo naprawdę warto;)

Marta Kor - MK Czytuje i MK Go pisze...

jest super;))

Marta Kor - MK Czytuje i MK Go pisze...

zacznij od Hobbita i Władcy;))

Marta Kor - MK Czytuje i MK Go pisze...

myślę, że dla fanów to świetna sprawa...mnie się podobało bardzo tylko uważam, że powinni informować!!

Marta Kor - MK Czytuje i MK Go pisze...

;)

Marta Kor - MK Czytuje i MK Go pisze...

;))

Marta Kor - MK Czytuje i MK Go pisze...

myślę że warto po Władcę sięgnąć lub np. Hobbita;)

Marta Kor - MK Czytuje i MK Go pisze...

na Prószyńskim jest sporo tańsza;)

Marta Kor - MK Czytuje i MK Go pisze...

;DD

Marta Kor - MK Czytuje i MK Go pisze...

jeśli lubisz legendy arturiańskie i poematy to jak najbardziej tak;)

Marta Kor - MK Czytuje i MK Go pisze...

a co czytałaś jego twórczości??

Marta Kor - MK Czytuje i MK Go pisze...

Władca jest godny polecenia...co do poematu to jeśli nie przepadasz to lepiej zostawić na później;PP

Marta Kor - MK Czytuje i MK Go pisze...

trzeba lubić;)

Marta Kor - MK Czytuje i MK Go pisze...

;))

Marta Kor - MK Czytuje i MK Go pisze...

słuchałam;D są świetne.... nie przeszkadzają mi opracowania ale chciałabym aby mnie o nich informowano;) a tu zero informacji;)

Marta Kor - MK Czytuje i MK Go pisze...

jest jeszcze jedna w tym wydaniu;)

Marta Kor - MK Czytuje i MK Go pisze...

mnie też Dyśka, ale nie lubię jak ktoś mnie nie informuję...a poza tym poemat jest rewelacja!!!

Edyta - Zapiski spod poduszki pisze...

Wiesz, to się zwie "chłyt marketingowy" :P Tu czegoś nie napiszę, tu coś dopiszą i ludziska - w tym ja - kupują :D

Sebastian Kukla pisze...

Dobrze wiedzieć ;)

Miłośniczka Książek pisze...

Mimo mojego uwielbienia w stosunku do Tolkiena, tym razem to nie dla mnie pozycja.

Recenzja dodana do wyzwania "Czytam Fantastykę"

dzięki za podesłanie linka :)

pozdrawiam!

Katarzyna Meres pisze...

Całkiem ciekawa książka :) Ja uważam, że książki w ogóle powinno się czytać w oryginalnym języku, bo w nim wszystko lepiej brzmi - zdaję sobie jednak sprawę, iż byłoby to dla nas bardzo trudne i wręcz niewykonalne. Ale w sumie czasami można przeczytać coś w oryginale :) Wtedy tekst zyskuje na wartości i przekazie :)

Marta Kor - MK Czytuje i MK Go pisze...

i dodatkowo "Legenda..." Tolkiena też jest tańcza, a List Tolkiena na stronie księgarni Matrasa ostatnio zakupiłam po 19,99zł z 56zł - jeszcze są: http://www.matras.pl/listy-179687.html

Marta Kor - MK Czytuje i MK Go pisze...

spoko;)

Marta Kor - MK Czytuje i MK Go pisze...

zobacz to: http://www.matras.pl/listy-179687.html

Marta Kor - MK Czytuje i MK Go pisze...

dzięki

Marta Kor - MK Czytuje i MK Go pisze...

ja całkiem sporo czytam w języku angielskim...mam za sobą zmierzch i kilka części Pottera...więc zgadzam się z Tobą....niestety z innymi językami bym sobie nie poradziła;P

Sebastian Kukla pisze...

No to chyba będę musiał sobie zamówić :)

DżoanaKa pisze...

Wstyd sie przyznać. Ale Tolkiena jeszcze nie przeczytałam. Myślę, że wypożyczę na święta, aby dostatecznie się rozkoszować. Chociąz nie wiem czy do tego czasu wyrobię się z tym, co czeka na półce u mnie w domu ;)

mika pisze...

No to już w ogóle powinnam się zakopać pod ziemie...

Marta Kor - MK Czytuje i MK Go pisze...

zacznij od Władcy Pierścieni...tylko się nie zraź pierwszymi 100 stronami...potem jest jak z górki a pozostałe 2 tomy są mega;)

DżoanaKa pisze...

Szczerze to chyba nie wyobrażam sobie zaczynać od czegoś innego :) Dzięki za ostrzeżenie. Sagę Millenium tak niefortunnie zaczęłam - czytałam w PKSie pierwszą część i tak mnie wynudziły pierwsze strony, że szybko o dalszym czytaniu zapomniałam. A wszyscy mi mówią, że tutaj też problem po prostu tkwi w początku.

Sebastian Kukla pisze...

"Listy" już zamówione i dodatkowo książka "J.R.R Tolkien - człowiek i twórca" :)

kasia23112511 (K-czyta) pisze...

O proszę, nie znałam tego utworu Tolkiena :) W sumie to czytałam jedynie "Władcę pierścieni" i "Hobbita", ale o paru innych słyszałam :) W każdym razie chyba nie mam na razie natchnienia na kolejne książki :)

Rudzianka pisze...

mój chłopak bardzo lubi "Władcę Pierścieni" i "Hobbita", chciałabym mu tą książkę kupić na Boże Narodzenie, ale nie jestem pewna czy mu podpasuje...

Marta Kor - MK Czytuje i MK Go pisze...

w takim razie jeśli nie pasuje ta polecam Listy Tolkiena na matrasie ostatnio były tanio a warto bo w nich Tolkien opowiada o swoich książkach, jak je tworzył itp.

Marta Kor - MK Czytuje i MK Go pisze...

tak trzeba mieć;)

ksiazkowa-fantazja pisze...

To bede musiała nadrobic bo Tolkiena nie znam :P

Marta Kor - MK Czytuje i MK Go pisze...

polecam Listy jeszcze chyba w matrasie są taniuskie;)