Przenosiny bloga

Witajcie! Z rozrzewnieniem żegnam MK Czytuje - jednak cały ten blog, wszystkie posty i komentarze odnajdziecie na mojej stronie
Zapraszam Was na nią serdecznie!

piątek, 28 marca 2014

Jack Ketchum - Czas zamykania

Czas Zamykania to zbiór dziewiętnastu opowiadań amerykańskiego autora Jacka Ketchuma. To historie zainspirowane realnym światem opowiedziane w niecodzienny sposób. Do tego zbioru pasuje idealnie stwierdzenie, iż horror to nasze codzienne życie - jego tragedie, nieszczęścia i niepowodzenia. To historie, które nie przerażają w oczywisty sposób, ale wprowadzają niepokój i porażają realizmem - mrocznością codziennej egzystencji. Czas zamykania to także humor oraz emocje i przeżycia związane z życiem pisarza - jego spojrzeniem na świat. Powroty to swego rodzaju hołd złożony przyjacielowi napisany w prosty sposób z ciekawym pomysłem wykorzystującym paranormalne zjawiska. Nieuchwytne to jedno z tych opowiadań, które zachwyciło mnie i zaintrygowało historią - połączeniem śmierci i kina, będącego swego rodzaju uwiecznionym obrazem. Warczeć, syczeć, pluć, kroczyć to opowiadanie z oryginalną narracją, która niebywale mi się spodobała. Napisane w czasie teraźniejszym, bez odmiany czasowników i w dowcipny sposób. Sekcja druga ukazuje Nam jak splot wydarzeń w połączeniu z rosnącą frustracją, nienawiścią, złością może zmienić się w prawdziwe szaleństwo, desperację i doprowadzić do destrukcji.

Pejzaż Nadmorski to historia inspirowana prawdziwym wydarzeniem z wycinka prasowego. W sugestywny i okrutny sposób ukazuje nam jak pełne ironii może być życie i jak los może nam robić na złość. Cytat zawarty w tej recenzji pochodzi właśnie z tego opowiadania i tak bardzo przypomina mi moje uczucia związane z pewnym negatywnym wydarzeniem w moim życiu, że nie mogłam go ominąć.

"Pierwszym, czego się nauczył o samej ewentualności ciężkiej choroby, było jakie to samotne. Było to samotne do cna. Ludzie mogli się przejmować, pocieszać, okazywać dobroć, a nawet miłość, ale chorobie stawiało się czoła w samotności - z zewnątrz doświadczenie to było niedostępne."s.217

Rewelacyjnym zabiegiem w Czasie Zamykania było dodanie komentarza autora do każdego z opowiadań. Dzięki temu poznajemy go lepiej, rozumiemy go lepiej - bez tej całej otoczki. Książkę czytało mi się szybko, a zróżnicowanie poszczególnych opowiadań dawało pole do manewru odnośnie czasu jaki mogłam na nią poświęcić. Wszystkie opowiadania podobały mi się, ale tylko te przytoczone utkwiły mi w pamięci skłaniając do refleksji. To jak i które Wam się spodobają zależy od Was, waszych przeżyć i gustów. Ja na pewno nie zakończę swojej przygody z tym autorem. Na mojej półce czeka Dziewczyna z sąsiedztwa. 
Czas zamykania to lektura obowiązkowa dla fanów autora, ludzi lubujących się w krótszych formach zawierających w sobie emocje, dawkę zła oraz niesprawiedliwości i ironii losu. 
Czas Zamykania, Closing Time,Jack Ketchum, Zakrzewo 2014, Wydawnictwo Replika, s.296
Inne książki tego autora na MK Czytuje:
| Rudy.Prawo do Życia |

Recenzja bierze udział w Wyzwaniach: 
       

Jeśli jesteś na mojej stronie/blogu pierwszy raz lub po raz pierwszy komentujesz zostaw namiary na swojego bloga/stronę, abym mogła Cię odnaleźć. Dziękuję bardzo za każdy komentarz! Są one dla mnie cenne i na każde staram się odpowiadać.

54 komentarze:

http://ekruda.blogspot.com/ pisze...

Ciekawa recenzja, a jaka złowieszcza okładka:) Chciałabym wypowiedzieć się merytorycznie, ale chyba dotąd nie czytywałam Ketchuma, w kazdym razie nie pamiętam, a powinnam;) Ostatnio miewałam ochotę na trochę inne lektury, ale przy najbliższej okazji sprawdzę, czy to coś dla mnie;)

Beti G. pisze...

Po przeczytaniu "Dziewczyny z sąsiedztwa" ciężko mi sięgnąć po coś innego tego autora. Wciąż nie mogę się otrząsnąć z tych okropieństw...

ksiazkowka pisze...

Cóż, dla mnie lektura obowiązkowa. :)

Andra D pisze...

Już dopisuję do listy :)

Kiti pisze...

Nie przepadam za zbiorem opowiadań, ale na pojedynczą opowieść tego autora bym się skusiła.

Luka Rhei pisze...

Teraz czytam zbiór opowiadań Ketchuma pt. "Królestwo spokoju" i jestem niezwykle ciekawa, jaki poziom mają te z "Czasu...". Opowiadań nie lubię, ale Ketchum, to Ketchum. Pasuje mi w każdej formie. Wiadomo, nie wszystkie opowiadania trzymają klasę, niektóre są po prostu słabe. Na pewno niebawem się przekonam jak to jest tutaj...

Lukaszlucky pisze...

Gdzieś słyszałem, że to raczej słaby zbiorek. Ogólnie nie mam czasu na opowiadania, a jeśli już się na jakieś decyduję, to pewnie wybrałbym coś od sprawdzonego Kinga :P Chociaż nie skreślam Ketchuma, może jak wpadnie mi w łapy jakieś pojedyncze opowiadanko, to sprawdzę i zobaczę jak mi się spodoba :)

Piotr Wysocki pisze...

Też zawsze strasznie lubię, gdy autor/ka zbioru opowiadań dodaje do każdego z tekstów kilka zdań komentarza. King czasem tak robił :) "Czas Zamykania" to moje must-have, aczkolwiek zebrał sporo umiarkowanie ciepłych słów i trochę ciśnienie na szybki zakup mi opadło. Tak czy siak, kiedyś na pewno zasili moją biblioteczkę.

Cyrysia pisze...

Bardzo lubię twórczość Ketchum. Kiedyś zaczytywałam się w nim dość namiętnie ;) Jednak teraz już mi nieco przeszło, ale przyznam, że zastanawiałam się nad ,,Czasem Zamykania'' i nawet miałam zamiar go przeczytać, ale gdy dowiedziałam się, że to jednak antologia, to jakoś mój entuzjazm opadł :(

Edyta - Zapiski spod poduszki pisze...

Odpuszczę sobie ;) O Ketchumie wiem niewiele, jakoś mnie do jego książek nie ciągnie. Choć oczywiście, jeśli mi się trafi, to przeczytam :)

Amras pisze...

Kiedyś na pewno zasili moją bibliotekę, ciekawy zabieg z komentarzami do opowiadań, lubię, gdy autor to stosuje ;)

Katarzyna Meres pisze...

Bardzo lubię, jeśli sam autor nawiązuje jeszcze większy kontakt z czytelnikiem właśnie przez komentarze wysyłane do czytelnika :)

monweg pisze...

Ciekawa propozycja. Książka warta poznania.

booboo1535 pisze...

O, rzeczywiście komentarze od autora wydają się super pomysłem. Ja na przykłąd uwielbiam czytać w książkach podziękowania lub inne notatki od autora. Dzięki temu naprawdę lepiej się czyta książkę i ma się większą sympatię do autora^^

Dominika S. pisze...

Mam ochotę przeczytać tę książkę, ale najpierw powinnam chyba lepiej poznać twórczość Ketchuma. Wtedy pewnie docenię te komentarze odautorskie itd.

Konrad pisze...

Komentarz autora do każdego opowiadania? Ciekawy zabieg. Fajnie poznać intencje twórcy i jego spojrzenie na konkretny tekst. Ketchum to jeden z moich ulubionych pisarzy i na pewno sięgnę po ten zbiór, choć krążą na jego temat różne opinie:) Nie zawiodłem się na "Królestwie Spokoju", więc liczę na podobne wrażenia w "Czasie Zamykania". Pozdrawiam.

http://thedarkzoneproject.wordpress.com

Kornelia Pikulik-Czyż pisze...

Od dawna chcę poznać twórczość tego autora, ale jakoś się jeszcze nie złożyło... Muszę to nadrobić. :)

Klaudia Miniszewska pisze...

Nie znam jeszcze twórczości tego autora, a kiedy będę się z nią zapoznawać, zacznę raczej od powieści, nie od zbiortu opowiadań. Tak myśle, chociaż kto tam wie, co przyjdzie mi czytać ; )

kasia23112511 pisze...

Mnie właśnie taki realizm przeraża najbardziej - fakt, że coś mogło się gdzieś wydarzyć. Chciałabym poznać autora, ale chyba najpierw sięgnę po "Dziewczynę z sąsiedztwa" :)

Sylwek Wawruszczak pisze...

Oj, zdecydowanie realizm w horrorze to coś, co potęguje grozę na kartach książki. ;>

madziusia pisze...

Nie przepadam za krótką formą. Książka zbiera raczej pozytywne opinie, więc może jednak się przełamię, choć przygodę z tym autorem wolałabym zacząć od jakiejś powieści:)

Wiki pisze...

Nie jestem wielką fanką opowiadań, ale chętnie bym sięgnęła po "Czas zamykania" :)

Agnes Recenzentka pisze...

Nie przepadam za opowiadaniami, ale zainteresowałaś mnie tą książką. Chętnie jej poszukam :)

Księgarka pisze...

Ale kusisz:) Bardzo lubię opowiadania, ale ostatnio nie udało mi się trafić na zbiór godny uwagi. Chętnie przeczytam polecaną przez Ciebie książkę.

Marta Kor - MK pisze...

ja na razie jestem na początku przygody z nim, ale wiem o co Ci chodzi...ciężko komentować o książce, której sienie czytało;) pozdrawiam

Marta Kor - MK pisze...

a ja chcę ją przeczytać!!

Marta Kor - MK pisze...

a pewnie!

Marta Kor - MK pisze...

super!

Marta Kor - MK pisze...

ja na pewno coś tego autora jeszcze przeczytam!!

Marta Kor - MK pisze...

cóż może nie jest słaby, ale ma lepsze i gorsze momenty...jak napisałam sporo opowiadań nie zapada na długo w pamięć ale ta 4 jest bombowa!!

Marta Kor - MK pisze...

ja nie czytałam Królestwa więc nie wiem, ale te które wymieniłam bardzo mi się podobają!!

Marta Kor - MK pisze...

wiesz to zawsze ciężko ocenić...jeden powie świetne, inny średnie...ja tak jak pisałam jestem zachwycona tymi 4-ma, reszta fajna, ale nie zapada już tak w pamięci;)

Marta Kor - MK pisze...

no tak i rozpiętość stron także jest różna!!

Marta Kor - MK pisze...

a Dziewczyna z sąsiedztwa Cię nie intryguje??

Marta Kor - MK pisze...

świetnie, a co do zabiegu jest świetny!

Marta Kor - MK pisze...

tak to dodaje uroku i ukazuje czym autor się kierował;)

Marta Kor - MK pisze...

dziękuję i pozdrawiam!

Marta Kor - MK pisze...

świetnie!

Marta Kor - MK pisze...

podejrzewam, ze autor robi spory szum i sporo osób z czystej ciekawości ją przeczyta, ale to dobrze!

Marta Kor - MK pisze...

powieść jak najbardziej, opowiadania także! a krótka forma od czasu do czasu jest odmianą!

Marta Kor - MK pisze...

zgadzam się!

Marta Kor - MK pisze...

ja także się za nią zabiorę!

Marta Kor - MK pisze...

polecam tego autora!

Marta Kor - MK pisze...

zdecydowanie!

Marta Kor - MK pisze...

taż tak mam;D

Marta Kor - MK pisze...

zgadzam się 100%

Marta Kor - MK pisze...

pewnie tak;) to ci Dziewczyna z sąsiedztwa??

Edyta - Zapiski spod poduszki pisze...

Sama nie wiem... Raz tak, raz nie ;)

Marta Kor - MK pisze...

nie czytałam,więc sama nie wiem, ale myślę że warto;)

Marta Kor - MK pisze...

koniecznie!

Marta Kor - MK pisze...

dziękuje leży u mnie na półce;) kupiona i czeka!

Basia Pelc - Czytelnia pisze...

Jestem pewna, że komentowałam już ten wpis! Dziwne :)

Dominika S. pisze...

"Dziewczynę z sąsiedztwa" już mam i właśnie to będzie następna książka Ketchuma po jaką sięgnę :)

Miqaisonfire.wordpress.com pisze...

Z wielką chęcią przeczytam ! :)