Przenosiny bloga

Witajcie! Z rozrzewnieniem żegnam MK Czytuje - jednak cały ten blog, wszystkie posty i komentarze odnajdziecie na mojej stronie
Zapraszam Was na nią serdecznie!

piątek, 5 września 2014

[recenzja/opinia] Jo Nesbo - Syn, czyli zemsta, zdrada i korupcja


Jo Nesbo, Syn, Sonnen, s.428, Poznań 2014, Publicat S.A.>>, JoNesbo.pl>>
Gatunek: kryminał, thriller
Motyw przewodni: zemsta, zdrada, korupcja
Ocena wg gatunku: 9/10

Obraz naszej rodziny zawsze jest skrzywiony. Jako dzieci bardzo często za autorytet uważamy nieomylnych, idealnych rodziców. Z biegiem czasu, dorastając zauważamy ich wady, jednak powinniśmy pamiętać, iż to nie bogowie, osoby nieomylne, a ludzie tacy jak każdy inny. Grzeszni, niedoskonali. Odkrywając tę prawdę nasze autorytety mogą się zmienić, mogą pozostać, wszystko zależy od tego czy zaczniemy widzieć świat w szarościach. Czy zdamy sobie sprawę, że powinniśmy być sobą, a innych traktować niczym drogowskazy. Jaką drogę wybierze główny bohater Sonny Lofthus? 
Jo Nesbo to autor, którego z czystym sumieniem mogę polecić. Czemu? Ponieważ jego proza ewoluuje. Nie byłam zachwycona początkiem serii o Harrym Hole, ale z biegiem czasu coraz większe wrażenie wywierała na mnie kreacja głównego bohatera, najnowsza część Policja>> zachwyciła mnie, wręcz wbiła w fotel. Syn nie jest częścią tej serii, lecz odrębną powieścią, której motyw przewodni jest dobrze znany fanom pisarza: zemsta, zdrada, korupcja. Nesbo zdecydowanie lubi nadawać nowe znaczenia tym zagadnieniom, prowadząc Nas w podróż pełną niewiadomych. Od pierwszych stron główny bohater Sonny Lofthus wzbudza zainteresowanie. Zapragnęłam poznać jego historię, historię młodego człowieka, który załamał się i trafił do więzienia po samobójczej śmierci ojca - skorumpowanego policjanta. Gdy pewnego dnia Sonny wysłuchując zwierzeń jednego z więźniów dowiaduje się, iż jego ojciec może być niewinny postanawia działać - budząc demony przeszłości oraz powodując zgrozę w nie jednym umyśle. Kto zostanie jego wrogiem, a kto sprzymierzeńcem? Jaka okaże się prawda? 
Z pewnością zagmatwana i utkana niczym pajęcza sieć, ponieważ konstrukcja fabuły Syna zachwyca wielowątkowością. Powieść tak mnie wciągnęła, iż zarwałam cześć nocy, by dowiedzieć się jak ta historia się kończy. Zakończenie jest niespodziewane i w pełni satysfakcjonujące. Bohaterowie tej powieści to postacie nieszablonowe, zaskakujące i niejednoznaczne. Bo tak naprawdę, gdzie kończy się moralność i prawość? To nie są łatwe pytania, a odpowiedzi istnieje tyle ile mamy stron odpowiadających. Sonny to ciekawa postać, w jakimś stopniu ujmująca, jednak osobiście uważam, iż Simon (przyjaciel ojca chłopaka) skradł mu uwagę - to naprawdę dobrze skonstruowana powieść. Elementem, który odrobinę mnie drażnił jest fakt, iż każda postać w powieściach Nesbo boryka się z jakimś uzależnieniem, w tej powieści mamy hazard oraz narkotyki. Mimo tego braku innowacyjności książkę czyta się niesamowicie szybko, płynnie i lekko. Syn wsysa w wir akcji i wyrzuca po przeczytaniu ostatnich słów tej historii.
Powieść wydana jest w standardowej dla Nesbo formie: podobna szata graficzna, dobra korekta i redakcja. Książka dostępna jest w wersji papierowej oraz jako audiobook. 
Podsumowując Syn to rewelacyjny kryminał, w którym zemsta, zdrada i korupcja grają pierwsze skrzypce. To powieść wielopłaszczyznowa ukazująca jak bardzo liczy się dla Nas obraz naszych rodziców, jak bardzo liczy się rodzina oraz jak bardzo potrzebujemy odkupienia. Powieść, którą fani autora muszą przeczytać. Idealna dla zainteresowanych kryminałem, motywem przewodnim oraz misternie utkaną intrygą i rozbudowanymi, nieszablonowymi postaciami. I choć nadal uważam, iż Policja>> to jego najlepsza powieść, tę polecam! z czystym sumieniem.


polecana przez Ewę Książkówkę oraz Paragraf 22,5              

50 komentarzy:

Literatka M. pisze...

Słyszałam o dwóch jego książkach, ale nie wiedziałam, że ma też taką na koncie. Wnioskuję, że to seria, bo okładka podobna. Tak czy inaczej zazdroszczę, że wpadła ci w ręce ;) Bo z twojej recenzji wynika, że to naprawdę dobra książka.

http://krainaliteratury.blogspot.com/

Martyna K. pisze...

Dobrze, że autor się rozkręca. Czytałam jego Człowiek nietoperz i znudziła mnie wolna akcja. Paulina za to bardzo lubi jego książki, tę też już mamy.

martucha180 pisze...

Mnie Nesbo nie podszedł!

Wondeland OfBook pisze...

Ja wolę się zabrać za "Policję", skoro jest lepsza.

Aga CM pisze...

Widzę, że i u Ciebie zawitał Nesbo. Ja nie znam jeszcze jego twórczości, ale jestem do niej coraz bardziej przekonana ;)

Kasia Roszczenko pisze...

Skutecznie mnie zachęciłaś. Muszę się rozejrzeć za Nesbo, gdyż do tej pory nie miałam możliwości poznać jego twórczości.

KulturkaMaialis pisze...

Ja muszę w końcu wziąć się za Nesbo, ale na razie mam tyle innych książek, że będzie ciężko...

Elenkaa_ pisze...

Jo Nesbo pisze świetne kryminały, więc "Syna" też na pewno kiedyś przeczytam :)
http://pasion-libros.blogspot.com

Dominika S. pisze...

Przeczytam, kiedyś, za milion lat chyba, jak w końcu się zmobilizuje do czytania książek Nesbo :P Na razie mam pierwszą cześć o Harrym, później wezmę się za resztę.

monweg pisze...

Na wielu blogach dzisiaj gości Nesbo. Dla mnie niestety jest on zagadką. Przeczytałam tylko jedną jego książkę "Łowcy głów".

monalisap pisze...

Nesbo- w końcu muszę coś jego przeczytać.

Karolina W. pisze...

Naprawdę muszę się w końcu zabrać za twórczość Nesbo:)

nieidentyczna . pisze...

Nesbo! Jak ja go Ci zazdroszczę! Tym razem, jak wejdę znów w "okres kryminalny", a to zdarza się coraz częściej, to skuszę na któryś z kryminałów Nesbo.

Basia Pelc pisze...

W takim razie chętnie przeczytam.

Zee L pisze...

Piszesz wspaniale, ale ja się jakoś zawiesiłam na "Czerwonym Gardle" i nie mogę przebrnąć pomimo już chyba 3 prób. Twoja recenzja jest tak zachęcająca, że chyba dam mu 4 szansę :)

Amalia Grace pisze...

Nesbo... autor, którego książki wciąż mam w planach przeczytać...

Ann RK pisze...

Najpierw cykl o Harrym, który znam na wyrywki, później reszta. Mam nadzieję, że w końcu zrealizuje ten plan.

PaniKa P. pisze...

W sumie czytałam tylko "Łowców głów" tego autora, ale "Syna" mam w swojej biblioteczce więc na bank przeczytam :)

http://ekruda.blogspot.com/ pisze...

"Syn" ciągle czeka na swoją kolej. Myślałam, że jest częścią serii o Harrym i czekałam aż do niego dotrę, ale kiedy odkryłam, że to odrębna historia, wrzuciłam tytuł do słoika. Liczę, że szybko wylosuję, bo stęskniłam się za Nesbo.

Magda pisze...

Wstyd się przyznać, ale niestety nie przeczytałam jeszcze ani jednej książki autorstwa Nesbo. Muszę to koniecznie nadrobić, bo większość recenzentów (podobnie jak Ty) bardzo chwali jego twórczość i zachęca do sięgania po jego powieści.

Wiki pisze...

Jeszcze nie czytałam "Syna", ale planuję. Początkowo myślałam, że to kolejna część cyklu o Harrym Hole ;)

Marta Kor - MK pisze...

mnie się bardzo podobał;)

Marta Kor - MK pisze...

właśnie nie, okładki podobne, ale seria inna;)

Marta Kor - MK pisze...

mnie też nie do końca się podobał CZ.N., ale autor ewidentnie się rozkręca i jego najnowsze książki są o niebo lepsze!

Marta Kor - MK pisze...

a czytałaś te nowsze, bo mnie te starsze także nie zachwyciły?

Marta Kor - MK pisze...

mnie się podobała bardzo!

Marta Kor - MK pisze...

warto spróbować, choć ja polecałabym nowsze części;PP

Marta Kor - MK pisze...

mnie osobiście te początkowe nie zachwyciły, ale co nowsza cześć to lepsza!

Marta Kor - MK pisze...

tak książek się zbiera i zbiera;))

Marta Kor - MK pisze...

;))

Marta Kor - MK pisze...

o a mnie pierwsza nie zachwyciła, ale te późniejsze, nowsze były coraz lepsze!

Marta Kor - MK pisze...

teraz jest kilka fajnych promocji w biedronce, matrasie czy empiku Nesbo za max. 15 zł za część;)

Marta Kor - MK pisze...

ja wolę zdecydowanie te nowsze części, te starsze mnie mnie przekonują;)

Marta Kor - MK pisze...

;)

Marta Kor - MK pisze...

polecam Syna lub Policję, a jak się spodoba to i resztę;))

Marta Kor - MK pisze...

Polecam Policję i Syna to dla mnie zdecydowanie najlepsze jego książki;)

Marta Kor - MK pisze...

;)

Marta Kor - MK pisze...

widzisz mnie także nie zachwyciły początkowe części, ale Policja i Syn są naprawdę dobre;)

Marta Kor - MK pisze...

;))

Marta Kor - MK pisze...

;) będzie recka?

Marta Kor - MK pisze...

ja nie mam przeczytanych jeszcze dwóch środkowych z tego cyklu, ale te najnowsze części w porównaniu do pierwszych są o niebo lepsze;)

Marta Kor - MK pisze...

warto poczytać te najnowsza, a potem wrócić do starszych;)

Marta Kor - MK pisze...

;)) to super, a ja będę czekać spokojnie na recenzję;))

Marta Kor - MK pisze...

;)

Cyrysia pisze...

O to muszę przejść się do Biedronki, bo mam niedaleko i zobaczę, czy jest coś ciekawego.

Dominika S. pisze...

Będę mieć to na uwadze, żeby nie zrazić się w razie czego :)

Ann RK pisze...

Dlatego tak trudno mi się zabrać za nietoperza. ;)

PaniKa P. pisze...

Na 100% :). Jak tylko przeczytam ;)

flawiadeluce pisze...

Przeczytałam wszystkie ksiazki z Harrym Holle,nawet do Oslo poleciałam.Policja to najnudniejsza książka Nesbo,napisana na życzenie czytelników.Kocham Harrego ale już wystarczy.
Syn mi się podoba chociaż uważam ,ze najlepsza książka Nesbo to :"Człowiek nietoperz".

Harry Hole pisze...

UWAGA DO WSZYSTKICH - BARDZO WAŻNE ! : )
Jak już wspomniałyśmy, 23 kwietnia Jo Nesbø odwiedzi nas w Polsce, a dokładniej we Wrocławiu. Wiemy, że nie każdy ma możliwość pojawienia się tam dlatego jedziemy, żeby zdać wam relacje.
Wpadłyśmy na pomysł, żeby utworzyć kolaż ze zdjęciami fanów z Polski i dać mu 23 kwietnia w prezencie. Dlatego teraz zwracamy się z prośbą do WAS.
Jeśli chcecie pomóc nam zrobić miłą niespodziankę Jo Nesbø i dołączyć się do kolażu, wysyłajcie zdjęcia mówiące o tym jakimi wielkimi fanami jesteście na nasz e-mail
--> harryhole.fanmail@gmail.com
Do Kolażu dołączymy kilka zdań od was!
Koniecznie udostępnijcie ten post dalej! Niech jak najwięcej fanów dowie się o tej akcji! : )
Z waszą pomocą uda się!
www.facebook.com/onthetrial.of.harryhole
Pozdrawiamy,
D&S